به گزارش «قدس آنلاین»، عملیات احداث راهآهن تهران-همدان به طول ۲۶۵ کیلومتر از چندین سال پیش و در دولت قبل آغاز شد.
دولت یازدهم این پروژه را با پیشرفت فیزیکی ۱۰۰ درصدی عملیات زیرسازی و روسازی ۲۵ درصدی تحویل گرفت و امروز آن را تا ایستگاه راهآهن همدان (ایستگاه باری) که در فاصله چند کیلومتری شهر همدان است، افتتاح کرد.
این در حالی است که پروژه هنوز تکمیل نشده و باید از این ایستگاه باری تا پایانه اتوبوسرانی شهر همدان، خطآهن ساخته شده و ایستگاه جدید مسافری ریلی در این پایانه ساخته شود در غیر این صورت مسافران باید مسیری طولانی مدت را از ایستگاه تا داخل شهر طی کنند.
مکان ایستگاه فعلی راهآهن همدان در دولت قبل با فاصله از شهر همدان جانمایی شد و در این دولت قرار شد پس از ساخت ایستگاه اصلی راهآهن همدان در پایانه اتوبوسرانی این شهر و تکمیل خط تا این پایانه، ایستگاه فعلی به ایستگاه باری تبدیل شود بنابراین برای تکمیل راهآهن تهران-همدان باید ادامه خطآهن تا همدان ساخته و ایستگاه راهآهن مسافری نیز در این شهر احداث شود.
وزیر راه و شهرسازی در اینباره میگوید: هدفگذاری ما توسعه حمل و نقل ترکیبی و شهرسازی ریلپایه است در این راستا ضروری است که ایستگاه راهآهن در داخل شهر احداث شود، ضمن آنکه با دیگر مدلهای حمل و نقلی نظیر ناوگان عمومی جادهای، حمل و نقل ترکیبی تشکیل دهیم.
بنا به گفته عباس آخوندی ایستگاه راهآهن همدان در آینده داخل شهر و کنار پایانه اتوبوسرانی این شهر منتقل میشود، با تکمیل ایستگاه راهآهن همدان، مسافران اتوبوس میتوانند بلافاصله پس از پیاده شدن از اتوبوس، از طریق سیستم حمل و نقل ریلی به دیگر مقاصد خود سفر کنند.
البته پیش از این و در تاریخ ۲۴ فروردینماه امسال، جبارعلی ذاکری، معاون ساخت و توسعه راهآهن هم در اینباره گفته بود: تا اواسط اردیبهشتماه امسال خطآهن تهران-همدان تکمیل میشود و پیشبینی میکنیم ایستگاههای مسیر را تا پایان خرداد بسازیم و پروژه ابتدای تیرماه آماده تحویل به راهآهن باشد.
به گزارش فارس در راهآهن تهران-همدان سرعت قطارهای مسافری طراحی شده ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت است اما به دلیل وجود قوسهای بزرگ در مسیر امکان افزایش سرعت تا ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت وجود دارد، همچنین برای قطارهای باری سرعت ۱۲۰ کیلومتر در ساعت طراحی شده است.
راهآهن تهران-همدان به طول ۲۶۵ کیلومتر شامل ۵ ایستگاه است که از ایستگاه راهآهن تهران شروع میشود و در ادامه به ایستگاه راهآهن ساوه، نوبران، فامنین و همدان میرسد.
بنابراین گزارش در حال حاضر ایستگاه راهآهن ساوه در این مسیر ریلی حدود ۵۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و هزینه تکمیل آن ۹.۵ میلیارد تومان است.
ایستگاههای نوبران و فامنین در مسیر ریلی تهران-همدان در مرحله برگزاری مناقصه است و ۳۵ میلیارد تومان اعتبار لازم دارد.
همچنین ایستگاه همدان (ایستگاه فعلی که قرار است به ایستگاه باری تبدیل شود) با ۳۳ درصد پیشرفت فیزیکی در حال تکمیل است که قرارداد آن شامل محوطه و ایستگاه ۴۳ میلیارد تومان است.
از مزایای اجرای این پروژه میتوان به افزایش ظرفیت جابهجایی مسافر در کشور به میزان دو میلیون نفر و افزایش ظرفیت حمل بار به میزان چهار میلیون تن اشاره کرد.
کوتاه شدن مسیر و تسهیل ترانزیت بار و ترابری و تسهیل در انتقال زائران عتبات عالیات از مرز خسروی به تهران از طریق همدان از دیگر مزایای این خطآهن است.
کاهش ۱۸۰ دقیقهای زمان سفر، کاهش ۱۲۵ میلیارد ریالی آلایندههای سوختی و کاهش ۳۱۲ میلیارد ریالی خسارات ناشی از سوانح رانندگی از دیگر مزایای اجرای این پروژه خواهد بود
راهآهن تهران- همدان از شهرهای رباطکریم، ساوه، نوبران و فامنین هم میگذرد و دارای ۳۵ پل خاص به طول ۱۶۴۰ متر است.
بنابراین گزارش امروز قرار است وزیر راه و شهرسازی احداث ایستگاه راهآهن داخل شهر همدان را کلنگزنی کند.
نظر شما